Kunderne vil have snehvidt brød med tandsmør…

Bevares; de vil også have alt muligt andet lækkert fra den lokale bager, men Covid-19 har medført at danskerne er mere til hvidt brød, flødekager og kvalitets rugbrød end de var inden. Sikke en skøn konstatering, når man er en del af en branche, hvor lige netop de produkter er på hylderne…

I slutningen af april havde vi fornøjelsen af Julia Lahme (Etnolog, Direktør og foredragsholder) i et live webinar, hvor hun kom ind på trends og tendenser i forbrugernes købsmønstre, altså de mest markante ændringer i forbruget efter Coved-19.

Et stykke brød med smør går ind under kategorien: Comfort Food, forkælelses-mad om man vil, og uanset så er Danskerne mega gode til at forkæle sig selv… Danskerne bruger rigtig mange penge på mad, flere end før Covid-19. Helt ”guilty-free”, når vi igen og igen får at vide, at vi skal bruge vores penge. Vi køber mere take away, i alle former og mere end nogensinde før.

I 2020, har det at bruge penge i butikker faktisk været set som en ”social aktivitet”, noget man kunne se frem til at forkæle sig selv med.
Kunderne køber faktisk ikke ind i øjeblikket, de støtter i stedet for, de støtter lokale butikker. Det giver kunden en værdi, de føler nemlig de at de gør en kæmpe forskel, ved at handle/støtte lokalt og sikre arbejdspladser.

Netop nu ses der 4 tendenser, som håndværksbagerne kan bruge og med fordel kan have med i jeres produktion og markedsføring.

1. Forkælelses/nydelses mad. Forbrugerne går i den grad op i, hvordan produkterne er lavet, med hvilke råvarer og måske endda, hvem der har lavet det. Ægte smør, fløde, lækre kerner, surdej mv. er et hit, når danskerne skal forkæle sig selv. I det indre København kan man fx få 54,- for en croissant med creme, det siger alligevel lidt om velvilligheden.

2. Hyper lokale. Det er gået op for danskerne, at hver eneste solgte Gåsebryst, tæller for den lokale bager. Lokalmiljøet har nemlig den største relevans og forbrugerne vil gerne støtte op lokalt. Jo mere man kan støtte lokalt, jo bedre. Lokalitet trumfer faktisk, tendenser som bæredygtighed, økologi osv. Det gælder også nu, hvor der åbnes op igen, forbrugerne er hyper opmærksomme på at støtte lokalt.

3. Den politiske forbruger. Alle er stort set blevet politiske forbrugere gennem 2020. Danskerne bruger gerne deres penge lokalt og vil gerne give noget for produkterne, men de er også hyper sensitive overfor noget som dårlig service. Servicen er i disse tider ekstremt vigtig, det har den politiske forbruger nemlig en markant holdning til. Er det produceret i Danmark, er det produceret lokalt, så er det et hit hos den politiske forbruger.

4. Den følsomme forbruger. Taler forretning/produkterne til forbrugeren? For deres opmærksomhed er nemlig dyrebar. Hvis ikke det er 100% relevant for den følsomme forbruger, så er det for dem spild af tid. De forventer at blive taget meget alvorligt. De er hyper følsomme, reagere på deres følelser og handler/køber ud fra dem. De forventer at en forretning rent faktisk interesserer sig for dem og deres indkøb.

Hvordan kan I så bedst muligt opfylde disse forbruger tendenser. Det kan i bl.a. gøre ved at følge nogle af disse anbefalinger her nedenfor.

Anbefaling til BÄKO DANMARKs kunder:

Dyrk det lokale: Kald fx nogle af jeres produkter noget lokalt, støt i lokalområdet og ”blær” jer med det. I er en meget vigtig del af lokalsamfundet!

Fremhæv produkt(er) som ”stjerneprodukter”: Dyrk nogle af dine, for området, specielle produkter og ta’ den rigtige pris for dem. Kunderne vil gerne betale for det!

Fuld transparens: Fuld information om produkterne du sælger, alle der betjener kunder skal kunne fortælle om produkterne, hvordan det er lavet, hvem der har lavet det og måske endda kunne fortælle lidt om idéerne bag. Fuld information!

Service niveau op: Kunderne vil have service og kræver højere service end nogensinde før. Forbrugeren vil gerne følge sig relevant for den givne butik, forbrugere vil gerne tages godt imod, have råd og vejledning, tages hånd om og ”ses”/anerkendes for bl.a. at støtte den lokale bager. Gå ikke ned på service!

Covid-19 har fremskønnet nogle forbrugstendenser, kunderne er gået tilbage til det de kender, de sætter pris på det gode liv og for mange foregår det gode liv lokalt. Dansk er godt, dansk er trygt, men lokalt er endnu bedre.
Dette var et kort sammenkog af vores webinar med Julia Lahme, ultrarelevant, indsigtsfuld og fyldt med gode idéer. Tak Julia!

Har du lyst til at vide mere om emnerne, kan du kontakte din BÄKO Konsulent og I kan sammen finde ud af, hvordan du kan bruge de angivne punkter til noget og specifik fremdrift i din forretning.

Det var så lidt 😉 Vi ses!