Hvilken type kunder vil du gerne tiltrække?

Der er 4 STORE kundegruppe, der er interessante og købedygtige

Hvilke type kunder får du mest besøg af, og tilpasser du dig til det? Eller er der en kundegruppe, du gerne vi have flere af i din butik, så må der markedsførings-mæssigt sættes ind… Her under kan du se de 4 store kundegruppe i Danmark lige nu, de er købedygtige og ved hvad de vil have – kan du tilbyde dem det?

1. Fælleskabs shoppere: De vil have fysiske butikker, hvor de kan få en oplevelse – oplevelse af fællesskab – se og røre produkterne – bliver klogere og indgå i samtale med et ”vidende” personale.

2. Miljøbevidste forbrugere: De er villige til at betale mere for et produkt, der er bæredygtigt (pakket bæredygtigt ind) – de er interesseret i at vide, hvordan et produkt er fremstillet, om emballagen fx kan genbruges osv.

3. Convenience shoppere: Forventer en problemfri og hurtig indkøbsoplevelse, uden så meget kontakt med butikspersonalet – komfort og enkelthed er nødvendigt for denne forbrugergruppe.

4. Gamers: De søger den samme interaktion og engagement, når den handles, som de får, når de spiller computerspil – kan belønnes med rabatter, kampagner og gratis varer gennem en interaktion oplevelse…
(Kilde: TOTAL RETAIL, PEJ Gruppen)

Se også denne artikel, som nemlig handler om “Convenience shopperne”
LÆS HER

Det gennemsnitlige detailforbrug for 1. kvartal, er det højeste i 7 år, danske fødevare “events” vinder frem (festivaller, food trucks, street food) og mange er mere og mere interesserede i lokale fødevare og historien bag. Dette skal givetvis udnyttes i bagerforretningerne og hvordan kan du så gøre det?

Vi har et par idéer til udvikling:

  • Tilpas dig det dine kunder efterspørger
  • Tiltræk de kunder til du gerne vil have (jf. ovenstående kundegrupper)
    • Lav med fordel en kombination af de 2 ovenstående
  • Lav det kunderne gerne vil have og mød kunderne hvor de er (events, street food, festivaller, livstilsmesser mv.)
  • Ha’ fokus på dine hyldevarer, skal det være en oplevelse at handle i din butik, stiller det store krav til dine hyldevarer (fx lokale specialiteter)
  • Gør det muligt at bestille dine produkter online (udbringning, selvhent (færdig pakket) mv.)
  • Gør det muligt for kunderne at købe noget at dit halvfabrikata til at bage hjemme

Har du brug for flere ideer til at imødekomme forbrugernes forventninger og skabe vækst i din butik, da ta’ kontakt til din BÄKO Konsulent.